Recension av Falskt Alarm

FALSKT ALARM av Gösta Pettersson

En bra julklapp till dem som oroar sig för klimatet

Prof. em. Gösta Pettersons bok ”Falskt alarm”. En källa till kunskap.

Gösta Petterson är professor i passande ämnen för att kunna skriva om klimatfrågan, alltså riktig professor inte leksaksprofessor som man har på PIK i Potsdam. Han har hela materian i medvetandet när han skriver. När han skriver första sidan ser han redan sista sidan för sig. Kanske inte alla nötterna, men de finns där nu – rikligen.

Jag som inte är naturvetare ser inte alltid, vad det steget i framställningen, som jag just då läser, spelar för roll för klimatet. Det gör det svårare att komma ihåg vad jag läst till dess nästa steg i resonemanget kommer. 50 sidor längre fram hänvisar han till någon princip – så går jag tillbaka. Det tar tid. Jag vill inte säga att jag behärskar hela boken – långt ifrån – men mer och mer.

Det gör att jag har haft hans bok med mig i portföljen i två år. Jag bläddrar i den då och då. Ibland finner jag svaren jag söker, men lika ofta blir jag fångad av ett spår åt ett annat håll – mot svaret på en annan fråga än den jag hade med mig när jag började läsa. Stegvis tar jag till mig hans bok. Jag har lärt mig om Loschmidts teori om avsvalningen utåt i atmosfären (eller tvärtom uppvärmningen ju närmare man kommer), Milankovichcykler som svar på regelbundenheten i förändringar i jordens temperatur, le Chateliers princip som tar hand om aktivisternas våta drömmar om regelbunden positiv återkoppling, om växthusteorin och varför den inte fungerar. I det sammanhanget fick jag fräscha upp skolkunskaper om termodynamiken.

Vad mer har jag lärt mig?

Förutom svar på vetenskapliga frågor som kan beröra klimatet finns det i boken doku-menterat ett antal rena bedrägerier från IPCCs innersta krets t.ex. ”hockeyklubban”. Den kretsen agerar inte sällan rakt emot de rapporter som vetenskapsmännen lagt fram. Därför har många av de bästa och hederligaste i stället bildat NIPCC. När jag läser boken och plötsligt ser ett ljus gå upp för mig, känner jag att Kunskap är makt.

Hans-Henrik Stjerna

+ – + – + – +

Boken kan beställas på Klimatkarusellen

+ – + – + – +

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

4 thoughts on “Recension av Falskt Alarm

1. Jonas: Sannolikheten är mycket låg att ingen skulle ha en susning efter decennier av klimatforskningsinsatser. I övrigt argumenterar du mot alla klimatteorier – med eller utan antropogent inslag.

2. Sanningen är att ingen har en susning om varför jordens temperatur ändrar sig några promille (=1 grad). Det går inte att säga varför ett så komplext system som jordens temperatur ändras på promillenivå.

Inom vilken annan “vetenskap” anser man att man med “hög säkerhet” kan säga att en variation på 2-3 promille beror på en enda faktor (=koldioxid)? Det är bara alarmister som tror att “klimatvetenskapen” har bevisat nånting.